I början på sidan 158 i boken Lärare av imorgon av Ingrid Carlgren och Ference Marton (2004) beskriver de hur en lärare använder elevernas ideér när läraren beskriver innebörden av ett bråktal i matematik. Eleverna fick prova att vika ett papper på mitten och själva komma fram till om hur stor bråkdel utav papparet som har vikits.Läraren påminnde eleverna att har redan träffat på bråktalen i sin vardag tex helnoter och halvnoter för dom som spelar musik. När de fortsatte att vika pappret kunde eleverna på det viset lättare lära sig att ju större nämnaren är desto mindre andelar.
Men hur stora andelar utav dagens barn läser noter på fritiden? Jag tror att klassens majoritet tillhör dom barn som i sina fritidsintressen inte ofta träffar på matematik på ett sätt som kan ge dom förståelse om termernas innebörd i matematik. Den gruppen har svårt att väva ihop sina tankar med matte eftersom de inte har något personligt att relatera till. Undrar om barn med mindre fritidsaktiviteter också har mindre förutsättningar att klara av skolan? Vilka fritidsaktiviteter är då nyttiga för lärandet i skolan?? Mobilen eller flöjten? Och måste de överhuvudtaget ha en fritidsaktivitet?
Vad jag tror kan ge möjlighet för alla elever i klassen, oavsett vilka fritidsaktiviteter de har, är att läraren använder elevernas egna förståelse om vad bråkdelen ½ har för innebörd. "Jo, för att tvåan står för så många då och ettan för så många såna delar del var". Det var elevernas uppfattning och utan att läraren korrigerade elevernas svar eller försökte förklara det i termer så använde läraren elevernas svar som föklaring om talets innebörd. Om eleven skulle svara fel på frågan, så fråga istället hur eleven kom fram till de talet stället för att avfärda det som ett fel svar. "Hur kom du fram till detta?" Läraren bör använda olika uppfattningar på ett mattefenomen till undervisningen. Hon kanske skulle ha tagit med att det verkligen finns variationer om hur man fösröker komma fram till det rätta svaret.
När jag gick i grundskolan förståg jag aldrig innebörden om det läraren sa "Det finns inga dumma svar" för hon förklarade bara på det sättet som hon själv uppfattade det.
Reflektion 3, inlägg 2
15 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar